CZAS TRWANIA: 2 dni
Cel szkolenia
Poznanie praktycznych sposobów stosowania prawa pracy w świetle najnowszego stanu prawnego, aktualnych interpretacji PIP i MRPiPS oraz orzecznictwa sądowego.
Przebieg szkolenia
Ekspert wskaże optymalne i zgodne z prawem rozwiązania w obszarach prawa pracy stwarzających najwięcej trudności, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień: planowania i rozliczania czasu pracy, zatrudniania i zwalniania pracowników, utrzymania dyscypliny pracy, stosowania praw, obowiązków i odpowiedzialności pracowników i pracodawcy, udzielania i rozliczania urlopów oraz obowiązków związanych z przeciwdziałaniem mobbingowi i dyskryminacji.
Metodologia
Szkolenie prowadzone jest metodą warsztatową z wykorzystaniem case study. Zastosowanie technik interakcyjnych i interaktywnych stwarza optymalne warunki dla rozwinięcia w Uczestnikach zaangażowania. Dialogowa formuła szkolenia nastawiona jest przede wszystkim na rozwiązywanie konkretnych problemów Uczestników.
Szkolenie może zostać adaptowane do wersji 1-dniowej – poprzez ograniczenie zakresu tematycznego zgodnie z potrzebami klienta.
Efekty szkolenia
Uczestnicy będą potrafili wykorzystać wiedzę zdobytą na szkoleniu w różnorodnych aspektach związanych z prawem pracy, dzięki tej wiedzy i umiejętności interpretowania kodeksu do uwarunkowań swojej Spółki, unikną zagrożeń związanych z zatrudnianiem pracowników.
Proponowane zagadnienia szkolenia:
- Zatrudnianie pracowników – aspekty prawne:
- Jakich pytań nie zadawać w trakcie rozmowy rekrutacyjnej, aby uniknąć zarzutu dyskryminacji?
- W jakich sytuacjach różnicowanie wynagrodzeń pracowniczych może prowadzić do roszczeń pracownika w sądzie pracy, a kiedy można niektórym pracownikom płacić więcej niż innym?
- Nowelizacja przepisów w zakresie daty podpisania umowy o pracę – obowiązująca od września 2016 r.
- Jaki wybrać właściwy rodzaj umowy o pracę i jakie są ograniczenia prawne w zakresie zawierania umów na czas określony (nowe limity umów na czas określony – interpretacje MRPiPS)?
- Czy przy zawieraniu umowy o pracę można w jakiś sposób dodatkowo zabezpieczyć interesy firmy, np. przed działalnością na rzecz konkurencji?
- W jaki sposób zmienić umowę o pracę na stałe lub tymczasowo oraz za zgodą lub bez zgody pracownika?
- W jakich sytuacjach wolno stosować umowy o dzieło i umowy zlecenia, a kiedy jedyną dopuszczalną formą jest umowa o pracę?
- Czy Państwowa Inspekcja Pracy często kontroluje zaświadczenia o szkoleniach bhp i orzeczenia lekarskie oraz co grozi za luki pomiędzy badaniami lekarskimi?
- Formułowanie przyczyny zwolnienia oraz inne aspekty związane z procedurą zwalniania pracowników:
- Jak przeprowadzić proces zwolnienia pracownika krok po kroku?
- Jaką przyczynę wypowiedzenia umowy podać, aby nie przegrać sprawy w sądzie pracy?
- Jak ustalić okres wypowiedzenia w świetle znowelizowanych przepisów?
- Czy dobrym powodem wypowiedzenia są takie przyczyny jak utrata zaufania, częste choroby, likwidacja stanowiska pracy, niestaranne wykonywanie obowiązków?
- Czy zawsze możemy zwolnić pracownika, gdy dowiemy się, że współpracuje z konkurencją?
- Czy dokumentacja oceny okresowej może pomóc w wygraniu sprawy w sądzie pracy?
- Kiedy dopuszczalne jest rozwiązanie umowy z dnia na dzień i jak to uzasadnić?
- Co zrobić, gdy pracownik nie chce przyjąć wypowiedzenia lub zwolnienia dyscyplinarnego?
- Czy pracownik może zablokować rozwiązanie umowy o pracę nie podejmując korespondencji z poczty?
- Czy związki zawodowe mogą uniemożliwić proces zwolnienia pracownika?
- Kogo nie można zwolnić z pracy oraz czy są wyjątki od szczególnej ochrony niektórych pracowników?
- Czy pracownik w okresie wypowiedzenia ma takie same uprawnienia i obowiązki jak pozostałe osoby, w tym czy powinna go obejmować podwyżka dokonywana w zakładzie pracy?
- Kiedy zwalniany pracownik ma prawo do odprawy pieniężnej oraz czy są sytuacje, w których pracownik traci prawo do uzyskania odprawy?
- Czy pracownik musi zwrócić samochód służbowy na każde wezwanie pracodawcy?
- Czy można wstrzymać wydanie świadectwa pracy, gdy pracownik nie chce się rozliczyć z powierzonego mu telefonu, komputera, samochodu lub innego mienia należącego do pracodawcy?
- Czas pracy – zadania kierownika w zakresie planowania i rozliczania:
- Na co szczególnie zwracać uwagę przy planowaniu czasu pracy? – w tym przepisy o ruchomym czasie pracy w kontekście problemu doby pracowniczej.
- Czas dojazdu do biura, pobrania narzędzi, rozliczenia kasy, itp. a czas pracy.
- Czy pracownik może odmówić pracy w godzinach nadliczbowych?
- Jak rozlicza się nadgodziny dobowe i średniotygodniowe – kiedy nalicza się dodatek 50%, a kiedy 100%?
- Jak zorganizować odpracowanie wyjścia prywatnego, aby nie powstawały nadgodziny?
- Czy za pracę w sobotę można dodatkowo zapłacić – jeśli pracownik nie chce odbioru w formie dnia wolnego?
- Obowiązkowe i nieobowiązkowe przerwy w pracy – w tym czy rzeczywiście pracownicy pracujący przy komputerach mają prawo do 5-minutowych przerw oraz czy od pracownicy karmiącej można się domagać zaświadczenia lekarskiego?
- Czy można doraźnie zmienić grafik – w oparciu o interpretację Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej?
- Czy jeśli pracownik zostaje po godzinach bez pisemnego polecenia pracodawcy, może domagać się w sądzie dodatkowego wynagrodzenia za pracę nadliczbową?
- Czy za pracę w zagranicznej podróży służbowej w święto należy się dzień wolny?
- Czy dojazd do miejsca wykonywania zadania służbowego wliczany jest do czasu pracy?
- Czy można wprowadzać dyżury cało-weekendowe?
- Czy pracownik, który późno w nocy wróci z podróży służbowej, może w kolejnym dniu spóźnić się do pracy lub w ogóle do niej nie przyjść?
- Udzielanie urlopów i zwolnień oraz usprawiedliwianie nieobecności:
- Czy można zmienić ustalony termin urlopu bez uzyskania zgody pracownika?
- Czy pracownik może wyłączyć telefon służbowy w czasie urlopu i unikać jakichkolwiek innych kontaktów z kierownikiem?
- Co dzieje się, gdy pracownik zachoruje w trakcie urlopu, a co dzieje się w sytuacji, gdy choroba dotyczy dziecka pracownika?
- Czy pracownik ma pełną dowolność w zakresie terminu wykorzystania urlopu na żądanie i sposobu wnioskowania o ten urlop?
- Czy można odmówić pracownikowi udzielenia urlopu na żądanie, gdy skorzystanie z tego prawa przez pracownika byłoby dla zakładu pracy bardzo kłopotliwe?
- Kiedy udziela się pracownikowi urlopu okolicznościowego, z uwagi na jakie konkretnie relacje rodzinne należy się urlop na pogrzeb oraz ślub?
- Czy krwiodawcy mogą informować o swoim zwolnieniu „po fakcie” – tj. dopiero po powrocie do pracy, czy też powinni zgłosić planowaną nieobecność wcześniej?
- W jakich sytuacjach pracownikowi należą się zwolnienia na załatwianie spraw urzędowych i działalność społeczną i kto za to płaci?
- Czy można „niechcący” udzielić pracownikowi zgody na urlop szkoleniowy?
- Szczególne uprawnienia pracownika-rodzica:
- Jakie urlopy i zwolnienia należą się pracownikom-rodzicom po zmianach prawnych?
- Czy pracownik może uchronić się przed wypowiedzeniem składając wniosek o niewielkie obniżenie etatu?
- Czy po zakończeniu urlopu macierzyńskiego pracownik jest chroniony przed utratą pracy?
- Co dzieje się, gdy pracownica poinformuje o ciąży dopiero po rozwiązaniu umowy o pracę?
- Czy pracowników-rodziców obowiązują inne normy czasu pracy?
- Udzielanie zwolnienia na dziecko w wymiarze godzinowym
- Uprawnienia i obowiązki kierownika w zakresie utrzymania dyscypliny pracy:
- Czy można monitorować komputery pracowników, w tym aktywność w Internecie oraz zawartość służbowej skrzynki e-mailowej?
- Czy legalne są środki kontroli takie jak instalacja GPS w pojeździe służbowym czy też instalacja kamer na terenie zakładu?
- W jaki sposób wymierza się karę porządkową?
- Czy można pracownika ukarać za zniszczenie mienia należącego do firmy?
- Jakich typowych błędów przy wymierzaniu kary unikać?
- W jakim zakresie kierownik może wydać polecenie służbowe?
- Odpowiedzialność kierownika za środowisko pracy wolne od dyskryminacji, mobbingu i molestowania:
- Kiedy mamy do czynienia ze zwykłym dyscyplinowaniem pracownika, a kiedy z mobbingiem, molestowaniem lub nierównym traktowaniem?
- Jakie wyroki zapadają w sprawach o mobbing i dyskryminację?
- Czy odpowiedzialność za mobbing ma charakter personalny, czy też obciąża ona zakład pracy?
- Odpowiedzialność materialna pracownika w stosunku do zakładu pracy:
- W jakiej wysokości pracownik odpowiada za spowodowane szkody?
- Czy pracownik może bezkarnie skopiować bazę klientów naszej firmy?
- Jak skutecznie zabezpieczyć interesy zakładu pracy powierzając pracownikowi telefon, komputer, samochód lub inny składnik mienia?
- Czy można zabezpieczyć się pobierając od pracownika zgodę na ewentualne przyszłe potrącenia w razie spowodowania szkody?
- Czy kierownik odpowiada wobec zakładu pracy za szkody spowodowane przez podległego mu pracownika?
- Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy:
- Czy inspektorzy PIP mają zwyczaj wcześniejszego uprzedzania pracodawców o swojej wizycie?
- Czy kontrola jest przeważnie skutkiem skargi niezadowolonego pracownika?
- Czy można odmówić inspektorowi okazania dokumentów, tłumacząc to tajemnicą przedsiębiorstwa?
- Czy za stwierdzone naruszenia prawa pracy odpowiada personalnie kierownik, czy też koszty grzywien finansuje zakład pracy?
- W jakiej wysokości nakładane są grzywny?
- Co wolno, a czego nie wolno inspektorowi PIP w trakcie kontroli?
- Czy inspektorowi PIP trzeba zapewnić oddzielne pomieszczenie na czas kontroli?
- Do czego inspektor pracy może zobowiązać firmę po kontroli?
- Korzystanie z pracy osób kierowanych przez agencje pracy tymczasowej:
- Projektowane zmiany w przepisach o pracy tymczasowej
- Czy pracownik tymczasowy ma takie same uprawnienia i obowiązki jak pozostali pracownicy?
- Czy pracownik tymczasowy może zarabiać mniej niż stali pracownicy firmy?
- Czym różni się zatrudnianie pracownika tymczasowego w zakresie bhp?
- Do kogo pracownik tymczasowy składa wniosek urlopowy?